dissabte, 13 d’octubre de 2012

La Descripció

En una de les primeres sessions de COED vam parlar sobre la descripció i vam veure diferents maneres de descriure persones, animals, objectes, sentiments... La seqüència descriptiva pot dominar el text, però en la major part dels textos està combinada amb altres seqüències.

Per començar podem dir que la descripció és un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, paisatges, sentiments... Qualsevol cosa. El seu objectiu és definir alguna cosa per tal que els altres puguin fer-se una idea i puguin recrear el que nosaltres estem descrivint.

Podem distingir dues classes de descripció: l'objectiva, on l'autor adopta una actitud imparcial, i la subjectiva, o l'autor reflecteix el que li suggereix allò que descriu.

A classe vam escoltar diverses cançons de les quals havíem de dir que descrivia i de quina manera ho feia. La cançó que més em va cridar l'atenció va ser la de El Gripau Blau que tractava d'un gripau molt cregut. 

També vam fer el mateix amb un conte: El conte del Abiyoyo on mentre es va narrant la història es va descrivint en Abiyoyo.

Un altre model de descripció que vam tractar va ser la poesia visual d'en Joan brossa amb la que vam descobrir que per descriure alguna cosa no fan falta paraules.




L'últim model de descripció que vam veure va ser el videoclip de la cançó Summercat de Billie the Vision and the Dancers que va ser l'anunci d'Estrella Damm l'any 2009. Aquest videoclip no només descriu una situació, un estiu desitjable sinó que ens fa recordar els moments màgics que hem viscut en la època més calorosa del any.




Veure tots aquests models de descripció m'ha fet adonar-me'n que aquest mode d'organització del discurs està present no només en els contes que em llegien de petita o les novel·les que llegim ja de grans, sinó que està present a tot arreu. A la ràdio, a la televisió, als cartells propagandístics... Per tant està present dia a dia en les nostres vides i cal que sapiguem utilitzar-la.


ACTIVITATS PER TREBALLAR LA DESCRIPCIÓ

Autoretrat

Una de les activitats que vam dur a terme per treballar aquest concepte de forma pràtica va ser fer un autoretrat. L'activitat consistia en que cadascú es descrivís tal i com ell és veia, sense posar el nom. Després els fulls eren repartits a tota la classe de tal manera que tothom rebia un autoretrat d'una altra persona i havia d'esbrinar qui era.

Aquesta activitat hem va semblar molt interessant ja que serveix perquè altres persones et coneguin més a fons i també perquè tu coneguis a aquelles persones amb les que encara no t'has relacionat i puguis interessar-te més, per fer amistat amb aquelles persones ja sigui per gustos, caràcter...

Exposició: Qui ets, tu ?

Una altra de les activitats, que també vam realitzar a principi de curs, consistia en descriure una persona de la classe mitjançant una imatge, aquesta havia de ser feta per nosaltres. L'imatge havia de reflectir el que et transmetia aquella persona i algunes de les característiques d'aquella. 

Jo vaig descriure la Cristina Mateu mitjançant la següent imatge:



Aquesta activitat va ser molt útil per coneixen's els uns als altres, ja que eren els primers dies i encara no ens coneixiem tots. Així, doncs, mitjançant la descripció dels altres podíem descobrir una miqueta més sobre cada persona. Fer aquesta activitat em va agradar molt i, a més a més, va crear un clima de confiança i tranquilitat dins el grup classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada